Toelichting
De ambitie is om met het Noordzeekanaalgebied (NZKG) een zo groot mogelijke bijdrage te leveren aan het verbeteren van de internationale concurrentiepositie van de Metropoolregio Amsterdam. Tevens zetten we erop in om de havens in het NZKG en Den Helder economisch en duurzaam te versterken. Den Helder en het NZKG fungeren in de energietransitie als draaischijf vanwege de kansen voor aanlanding, opslag, doorvoer en verdeling van duurzame energie en de energie-infrastructuur die al aanwezig is.
Noordzeekanaalgebied
Informatie over het Bestuursplatform NZKG en de uitvoering van de 28 projecten in het programma NZKG is te vinden op de website.
Gezien de energietransitie opgave van de industrie in het Noordzeekanaalgebied is in 2019 ingezet om samen met de energie-infrastructuurbeheerders en vertegenwoordigers van de industrie te bezien hoe er een versnelling kan worden aangebracht in de benodigde energie-infrastructuur.
Tripartite Overleg Port of Den Helder (TOP Den Helder)
Eind 2019 is besloten dit overleg op te schorten en onder begeleiding van de Rijksbouwmeester en in opdracht van gemeente, marine en provincie een ruimtelijke strategische verkenning te starten om te komen tot een breedgedragen toekomstbeeld voor de haven als economische motor voor de regio. Daarnaast hebben de gemeente Den Helder en de provincie Noord-Holland met steun van de Kopgemeenten, het Ontwikkelingsbedrijf en onderwijsinstellingen een voorstel voor een regiodeal ingediend bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
SHIP
In 2019 hebben 27.676 mensen het SHIP (Sluis Haven Informatiepunt) bezocht. Verder hebben 1.015 basisscholieren een workshop techniek in het SHIP gevolgd. Door de afsluiting van de weg over het sluizencomplex is het SHIP moeilijker bereikbaar voor bezoekers.
Ontwikkeling Havencomplexen
In 2019 is gewerkt aan de verwezenlijking van de energiehaven. Doel van de energiehaven is het faciliteren van de offshore wind cluster in het NZKG. In 2019 is er veel energie gestoken in het bereiken van een convenant tussen het Rijk en de beoogde partners in de regio over de voorwaarden en financiële bijdrage aan het project realisatie energiehaven. Het streven is nu om begin 2020 het convenant te tekenen.
Gezien de beperkte fysieke en milieuruimte in Den Helder voor de verdere havenontwikkeling is in 2019 een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar het creëren van ruimte in de havenmonding enerzijds en het ontwikkelen van natuur anderzijds ).Dit haalbaarheidsonderzoek dient als input voor de eerder genoemde ruimtelijk-strategische verkenning.
Naast de genoemde projecten is in 2019 een eerste aanzet gegeven om de subsidieregeling 'Duurzame Zeehavens' ,die vanuit de Staten is geïnitieerd, nog meer te laten inspelen op het nieuwe collegeprogramma waarbij energietransitie, circulaire economie en het benutten van de fysieke en milieuruimte van deze havencomplexen de rode draad zijn. In 2020 zal aan de Staten hiervoor een nieuwe subsidieregeling worden voorgelegd.
Beleidsindicatoren
Indicator | Meeteenheid | Begroot | Gerealiseerd | Toelichting |
Bezoekers SHIP/ voorlichting techniek onderwijs | Aantal | 30.000 | 27.676 | |
Secretariaat bestuursplatform | Aantal | 4 | 4 | |
Ontwikkeling havencomplexen | Aantal | 1 | 1 |