2. Bereikbaarheid

2.3 In stand houden infrastructuur

Toelichting

Vanuit haar zelfstandige rol als wegbeheerder is de provincie verantwoordelijk voor het in stand houden van de provinciale infrastructuur. Daarvoor hebben we diverse activiteiten uitgevoerd, zoals vast en variabel onderhoud, diverse renovatieprojecten en vervangingen. Het vaste en variabele onderhoud is ondergebracht in zes gebiedscontracten, waarbinnen de aannemerscombinaties verantwoordelijk zijn voor het programmeren, plannen en uitvoeren van dit onderhoud. Ook duurzaamheid heeft een belangrijke plaats binnen de gebiedscontracten.
Renovaties en vervangingen zijn ondergebracht in projecten, soms in combinatie met aanleg van nieuwe infrastructuur. Om te kunnen anticiperen op ontwikkelingen is in projecten waar mogelijk actief gebruik gemaakt van innovatieve manieren om aanleg en beheer efficiënter, veiliger en duurzamer te maken.
Een aantal belangrijke projecten bevindt zich in een moeilijke fase.
De vervanging van de Leeghwaterbrug is een ingewikkelde operatie gebleken met ook veel tegenslagen, zoals een bouwstop en de daarmee gepaard gaande overlast. Medio 2019 is het proces gelukkig weer op gang gekomen en wordt er gestaag verder gebouwd. Oplevering staat medio 2020 gepland.
Ook het project brug Ouderkerk heeft vertraging opgelopen. Planologische procedures hebben geleid tot de noodzaak voor extra grondaankoop. Dit is echter niet gelukt en dit heeft tot vertraging geleid. De benodigde grond zal nu onteigend moeten worden.
De vervanging van de brug Krommenie is nog altijd niet gerealiseerd wegens het ontbreken van de bouwvergunning. De brug Oterleek ligt stil als gevolg van een mislukte aanbesteding.
In het algemeen zien we ook vertragingen bij diverse projecten wegens de PFAS en de stikstofproblematiek.

Twee bruggen in het Gooi (brug Driemond en de Vechtbrug) zijn wel naar tevredenheid opgeleverd alsook de Amaliabrug en Kogerpolderbrug.
Daarnaast is op het kerntraject busbaan groot onderhoud uitgevoerd aan verhardingen en kunstwerken, zoals gepland in het PMO. Ook is het eerste deel van HOV Schiphol Oost begin 2019 in gebruik genomen.

Zowel landschappelijk als vanuit het oogpunt van biodiversiteit zijn er verbeteringen aangebracht bij het onderhouden van onze bermen, een belangrijk leefgebied voor bijen en andere insecten. Zo wordt daar waar mogelijk gefaseerd gemaaid en worden insectenhotels gecreëerd, in de vorm van staand en liggend dood hout. In 2019 is ervaring opgedaan met sinusmaaien en aanvullende maatregelen zijn toegepast op onder andere de N208, N240, N245 en N505. Daarnaast zijn er extra faunapassages aangelegd op bijvoorbeeld de N201c en zijn de bestaande faunapassages aangepakt, zodat deze voldoen aan de kwaliteitseisen.

Beleidsindicatoren

Indicator

Meeteenheid

Begroot

Gerealiseerd

Toelichting

% wegen (incl. kunstwerken) voldoet aan beeld kwaliteitseisen

Percentage

95

97

Projecten afgerond volgens kwaliteitseisen scope

Percentage

100

100

Nauwkeurigheid raming kasritme

Percentage

80

75

Deze pagina is gebouwd op 05/25/2020 13:38:14 met de export van 05/25/2020 13:35:31