2. Bereikbaarheid

2.5 OV waarborgen

Toelichting

De provincie is, op grond van de Wet personenvervoer 2000 (Wp2000), opdrachtgever voor het regionaal openbaar vervoer per bus, met uitzondering van het gebied van de Vervoerregio Amsterdam. Het gebied van de provincie is verdeeld in drie concessiegebieden: Gooi en Vechtstreek (rondom Hilversum), Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord (ruwweg alles boven de lijn Heemskerk–Purmerend). Alle concessies worden momenteel uitgevoerd door Connexxion als vervoerder. De verduurzaming van het openbaar vervoer, vastgelegd in het Bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Openbaar Vervoer per Bus (Bestuursakkoord ZE 15 april 2016), is verder voortgezet door introductie van ZE-bussen in de concessie Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord. De inzet van ZE-bussen heeft niet geleid tot een ander aanbod van openbaar vervoer voor de reizigers.
Concessie Noord-Holland Noord
De concessie Noord-Holland Noord is in juli 2018 gestart en eindigt in 2028. Voor deze concessie geldt 2019 als het eerste volledige jaar voor deze nieuwe concessie. Belangrijkste prioriteiten in deze concessie waren de verbetering van de prestaties van de Texelhopper en de introductie van zero emissiematerieel (ZE-bussen). Voor de Texelhopper geldt dat vanaf start concessie in juli 2018  de prestaties (betrouwbaarheid, punctualiteit) fors minder waren dan geëist. In 2019 is in stuurgroepverband gewerkt aan het verbeteren van de prestaties. Deze aanpak heeft effect gehad. Eind 2019 waren de prestaties sterk verbeterd en weer op het niveau dat bereikt was voor start van de nieuwe concessie.
In 2019 zouden 62 nieuwe elektrische bussen in de concessie Noord-Holland Noord instromen. Helaas bleek de levering van de bussen fors vertraagd. De vervoerder heeft - in samenspraak met de provincie - besloten om daarom een ander type elektrische bussen aan te schaffen, die bovendien een grotere vervoercapaciteit en groter bereik hebben. De nieuwe bussen zijn vanaf het najaar 2019 stapsgewijs ingestroomd. In februari 2020 volgen de laatste. Daarmee is 50% van de bussen in deze concessie zero emissie.

Concessie Haarlem-IJmond
De concessie Haarlem-IJmond is in september 2017 gestart en eindigt in 2027. Ook in deze concessie komt een tweede tranche elektrische bussen. In 2019 zijn afspraken gemaakt over de overname van deze bussen door een opvolgende concessiehouder, na afloop van de concessie in 2027. Deze stromen vanaf augustus 2020 in. De latere instroom van elektrische bussen heeft in 2019 geleid tot - opnieuw - boetes voor de vervoerder. Met de vervoerder wordt bekeken op welke wijze het 'boetegeld' kan worden ingezet om nog meer zero emissie kilometers te realiseren.
Concessie Gooi en Vechtstreek
De huidige concessie Gooi en Vechtstreek loopt tot juli 2021. De aanbesteding voor de nieuwe concessie - vanaf juli 2021 - is in 2019 formeel gestart. Deze aanbesteding heeft geleid tot een andere kijk op het openbaar vervoer in de regio, wat heeft geleid tot een aanbestedingsdocument dat in nauwe samenwerking met de regio tot stand is gekomen. Daarbij is nadrukkelijk ook de link met de fiets gelegd.

Beleidsindicatoren

Indicator

Meeteenheid

Begroot

Gerealiseerd

Toelichting

Klantenwaardering voor het openbaar vervoer waarvoor concessieverlening plaatsvindt door de provincie (BBV indicator)

Cijfer 1-10

Minimaal 0,1 hoger dan landelijk gemiddelde

7,8 (2018)

Gemiddelde waardering in Nederland (2018): 7,7
Zie ook: www.waarstaatjeprovincie.nl

Reizigerskilometers

Groei van tenminste 1%

Deze pagina is gebouwd op 05/25/2020 13:38:14 met de export van 05/25/2020 13:35:31