2. Bereikbaarheid

2.1 Bijdragen aan mobiliteit

Toelichting

Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
Met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 hebben Rijk en regio een vernieuwde visie op de verkeersveiligheidsaanpak gegeven. Het plan beschrijft een gezamenlijke koers van wegbeheerders en andere verkeersprofessionals om het aantal verkeersslachtoffers in Nederland te verminderen. De provincie Noord-Holland heeft deze landelijke visie vertaald in de ‘Opgave Verkeersveiligheid Noord-Holland 2030 ’. Deze hebben wij eind 2019, samen met de ‘Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid ’, vastgesteld en aan PS verstuurd. In de uitvoeringsagenda staan concrete acties en maatregelen die de provincie de komende vier jaar wil ondernemen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Subsidieregeling Gedragsbeïnvloeding Verkeersveiligheid
De provincie vindt het belangrijk om verkeerseducatie aan te bieden aan scholieren van het basis- en voortgezet onderwijs. Op deze manier leren scholieren op jonge leeftijd verkeersveilig gedrag aan wat ook op latere leeftijd doorwerkt. De subsidie kan worden aangevraagd door organisaties die verkeerseducatie op scholen aanbieden. De subsidieregeling Gedragsbeïnvloeding Verkeersveiligheid is geëvalueerd. In het kort is de uitkomst van de evaluatie als volgt:

  • Basisonderwijs: 33 subsidieaanvragen ontvangen. Gevraagd bedrag afgerond € 1,5 miljoen  (bij een subsidieplafond van afgerond € 0,8 miljoen). 16 subsidieaanvragen zijn gehonoreerd.
  • Voortgezet onderwijs: 24 subsidieaanvragen ontvangen. Gevraagd bedrag afgerond € 1 miljoen euro (bij een subsidieplafond van afgerond € 5,3 miljoen euro). 11 subsidieaanvragen zijn gehonoreerd.

Subsidieregeling kleine infrastructuur 2019
Deze subsidieregeling is bedoeld voor wegbeheerders (met uitzondering van het gebied van de Vervoerregio Amsterdam) om de lokale infrastructuur verkeersveiliger te maken. De uitvoering van de subsidieregeling kleine infrastructuur blijkt, gezien de vele toegekende projecten, een goede bijdrage te leveren aan de verbetering van de fietsveiligheid op regionale fietsroutes. De subsidieregeling kleine infrastructuur is geëvalueerd. In het kort is de uitkomst van de evaluatie dat afgerond € 8,4 miljoen aan subsidieaanvragen zijn gehonoreerd (bij een subsidieplafond van afgerond € 18,7 miljoen). Het resterende bedrag van afgerond € 10,3 miljoen is toegevoegd aan het subsidieplafond 2020-2023 kleine infrastructuur en aan het subsidieplafond 2020-2023 Gedrag en oudere verkeersdeelnemers.
Uitvoeringsregeling uitwegen
Met het oog op de veiligheid van het verkeer op provinciale wegen in Noord-Holland was voor 2019 een Uitvoeringsregeling subsidie verkeersveilige uitwegen beoogd. Met de vaststelling van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid is samen met het Rijk prioriteit gelegd bij het werken aan regionale uitvoeringsprogramma’s verkeersveiligheid en veilige bermen langs N-wegen, en is daarom deze uitvoeringsregeling niet gerealiseerd.
Fiets
In 2019 zijn voor diverse projecten op MRA doorfietsroutes subsidies buiten regeling vastgesteld en verstrekt. Voor doorfietsroutes op eigen areaal zijn studies gestart naar de route Haarlem-Velsen (langs de N208) en voor de route Haarlem-Schiphol (langs de N232).
In december 2019 is met de gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek een intentieverklaring ondertekend om gezamenlijk te werken aan een hoogwaardig regionaal fietsnetwerk. Dit netwerk geeft invulling aan de ambities uit Perspectief Fiets.

OV-terminal bij station Amsterdam Zuid
Gezien de ontwikkelingen, heeft de provincie in het bestuurlijk overleg uitstel van betaling van de eerste tranche van haar bijdrage afgesproken. Dit is gemeld bij de laatste begrotingswijziging van 2019. Medio 2020 komt er meer duidelijkheid over de herijkingsfase en de voortgang van het project.
Subsidie Zaanbrug
De aanbesteding kon niet succesvol worden afgerond, omdat boven plafondprijs is aangeboden. Uit de onderhandeling met de inschrijvers moet in 2020 blijken of het mogelijk is om het project alsnog uit te voeren. Daarna pas kan de subsidie van circa € 11,6 miljoen worden verleend.
Subsidie oplossen knelpunten fiets
In 2019 is circa € 2,0 miljoen aan subsidies verleend. De overige € 4,0 miljoen is niet verleend, omdat de betreffende gemeenten onvoldoende gebruik hebben gemaakt van de regeling. De regeling wordt in 2020 geëvalueerd om duidelijkheid te krijgen over waarom de gemeenten niet volledig gebruik hebben gemaakt van de beschikbare middelen. De resultaten worden meegenomen in de nieuwe opzet van de Uitvoeringsagenda Actieve Mobiliteit.
Busvoorzieningen A1
Vanwege een langlopende discussie met Rijkswaterstaat over het doel van de subsidie van € 1,5 miljoen (een investerings- of een onderhoudsbijdrage) is deze subsidie tot op heden nog niet uitgekeerd (daar waar dit al in 2017 verwacht was op basis van de overeenkomst).

Investeringsagenda doorstroming OV 2015
In 2019 is circa € 6,8 miljoen minder aan subsidies verleend aan de betreffende gemeenten die uitvoering geven aan de Uitvoeringsagenda. Om uiteenlopende redenen, zoals draagvlak, capaciteit en werk-met-werk maken, hebben projecten vertraging opgelopen of zijn zelfs komen te vervallen. Hierover wordt PS in 2020 nader geïnformeerd.
MRA-Elektrisch
Om het elektrisch rijden te bevorderen werken wij met de provincies Flevoland en Utrecht, de gemeenten Amsterdam en Almere en de Vervoerregio Amsterdam samen in MRA-E. Het werkprogramma 2020 en de strategische agenda 2020-2025 is opgesteld en aan Provinciale Staten toegestuurd. In 2019 zijn in totaal 900 laadpalen geplaatst.
Eind 2019 is een contract afgesloten met een externe partij om in de komende jaren 20.000 laadpalen te plaatsen in de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland.

Beleidsindicatoren

Indicator

Meeteenheid

Begroot

Gerealiseerd

Toelichting

Jaarlijkse subsidievaststelling betrokken regelingen

Aantal

4

4

Deze pagina is gebouwd op 05/25/2020 13:38:14 met de export van 05/25/2020 13:35:31